Tammikuun 17. päivä vuonna 1939 Brestin Arsenalin telakalla laskettiin vesille taistelulaiva, josta oli tarkoitus tulla Ranskan kolmannen tasavallan laivaston ylpeys ja silmäterä. Taistelulaivan pääaseistuksena oli kahdeksan massiivista 380 millimetrin tykkiä, jotka oli asetettu yleisestä käytännöstä poikkeuksellisesti kahteen nelipiippuiseen tykkitorniin aluksen keulassa. Laivan toissijaisena aseistuksena oli perään asetettuina yhdeksän 152 millimetrin tykkiä. Aluksen varustukseen kuului lisäksi neljä Loire 130 -lentovenettä. Neljä höyryturbiinia ja kuusi vesiputkikattilaa kehittivät yhdessä 155 000 hevosvoimaa, joiden avulla taistelulaiva saavutti 32 solmun eli melkein 60 km/h risteilynopeuden. Vain vajaat kahdeksan kuukautta ennen toisen maailmansodan syttymistä vesille laskettu taistelulaiva edusti aikakauden merisotateknologian aivan ehdotonta huippua. Sisaraluksensa Jean Bartin tavoin myös tämä taistelulaiva oli nimetty jonkun Ranskan laivaston tai ranskalaisen merisotahistorian merkkihenkilön mukaan.
Taistelulaivan nimi oli Richelieu.
Ranskan sotalaivaston
toisen maailmansodan aikaisen kärkialuksen nimeäminen Ranskaa 1600-luvun alussa
hallinnoineen Armand-Jean du Plessiksen eli kardinaali Richelieun mukaan kieli
siitä historiallisesta merkityksestä, mikä Richelieulle miellettiin 1900-luvun
alussa Ranskan merellisen mahdin perustajana. Käsitys perustui pitkälti siihen
tosiasiaan, että ensimmäisenä henkilönä koko Ranskan siihenastisessa
historiassa, juuri Richelieu yhdisti 1620- ja 1630-luvuilla oman valtansa alle kaiken
laivastoon liittyneen hallinnon. Richelieu ei tuolloin ollut ainoastaan
kuningas Ludvig XIII:n pääministeri vaan myös laivasto- ja merenkulkuasioiden
ministeri, monipolviselta titteliltään grand maître, chef et surintendant
général de la navigation et commerce de France.
Richelieun tarina Ranskan
ensimmäisenä todellisena laivastoministerinä ei kuitenkaan ole vain tarina
yhden voimakastahtoisen yksilön nerokkuudesta ja tahdosta modernisoida Ranskan
laivastoa. Se on lopultakin tarina 1600-luvun sääty-yhteiskunnasta, sen privilegioista,
korporaatioista, arkaaisista perinteistä ja sirpaloituneista intressiryhmistä.
Yleisellä tasolla se on toisin sanoen tarina koko 1600-luvun eurooppalaisesta
yhteiskunnasta.
Tarina ei ala
Richelieusta itsestään, vaan hänen edeltäjistään ja Ranskan instituutioista
ajanjaksona, jolloin Euroopassa syttyi 1900-luvun maailmansotien hirvittävä
edeltäjä, kolmikymmenvuotisena sotana tunnettu katastrofaalinen konflikti (1618–1648).
Kolmikymmenvuotisen sodan syttyessä vuonna 1618 Ranskassa ei ollut lainkaan
laivastoministerin virkaa. Laivastoministerin sijaan laivastoasiat oli jätetty
amiraaleille, joiden hierarkiassa olivat ylimmällä askelmalla Ranskan amiraali
(grand amiral de France) ja Levantin amiraali (amiral de Levant).
Edellisen amiraalin vastuulla oli Atlantin rannikko ja sen hallinnolliset
alueet, jälkimmäisen vaikutusvalta rajoittui Provencen provinssiin ja Ranskan Välimeren
rannikkoon. Näiden kahden viranhaltijan lisäksi Ranskassa oli muita itsenäisiä
amiraaleja tai ainakin sellaisen nimellistä arvovaltaa käyttäviä, kuten
Bretagnen, Guyennen, Ruen ja Le Crotoyn kuvernöörit, Saint-Jossen apotti,
Royanin markiisi sekä Vendômen ja Mercœurin
herttuat.
Ranskalla oli ollut 1500-luvulla jonkinlainen laivasto, mutta kuningas
Henrik IV:n valtakaudella (1589–1610) merellisestä vaikutusvallasta ei ollut
jäljellä rippeitäkään. Tilannetta kuvasi hyvin Richelieun kuningas Ludvig
XIII:lle kertoma anekdootti Henrik IV:n keskustelusta Toscanan herttua
Ferdinandin kanssa 1500-luvun viimeisinä vuosina. Henrik IV oli torunut lankoaan
Ferdinandia siitä, että tämä juljennut solmia avoimen sotilasliiton Ranskan
arkkivihollisen Espanjan kanssa. ”Jos kuninkaalla vain olisi ollut
neljäkymmentä kaleeria Marseillessa, en koskaan olisi tehnyt sitä minkä tein”,
Ferdinand napautti takaisin Henrikille.
Ensimmäinen liike kohti merellisen sotalaitoksen uudistamista tapahtui
vuonna 1612, jolloin Montmorencyn nuori herttua Henri II peri Ranskan amiraalin
viran sedältään Charles de Damvillelta. Ensimmäisen virkavuotensa aikana
Montmorency teki ennenkuulumattoman teon ja yhdisti Bretagnen ja Guyennen
provinssien amiraliteetit osaksi Ranskan amiraalin virkaa. Tämän jälkeen
Montmorency ryhtyi systemaattisesti uudistamaan laivamiehistöjen värväämistä. Toisin
kuin Välimeren laivasto, joka värväsi riittävästi meriupseereja Maltaa
hallinneen johanniittaritarikunnan riveistä, Ranskan amiraalin vastuulle
kuulunut Atlantin laivasto kärsi kroonisesta päällystöpulasta, sillä rankka ja
vaarallinen meripalvelus ei juuri kiinnostanut ranskalaisia aatelisherroja. Montmorency
käänsikin katseensa rannikkokaupunkien porvaristoon, jonka joukosta löytyi jo
valmiiksi kokenutta kalastus- ja kauppalaivojen päällystöä. Lisäksi Montmorency
tiukensi sääntöjä, jotka rajoittivat merimiestaitoisen työväestön muuttamista
ulkomaille. Uusi amiraali ryhtyi myös tiukasti valvomaan merenkulkulupakirjoja,
joita vaadittiin kaikilta satamiin saapuvilta tai rannikolle ankkuroivilta aluksilta.
Ilman lupakirjaa tavattuja laivoja tuli kohdella merirosvoina, Montmorency ohjeisti
rannikkoprovinssien kuvernöörejä ja kaupunkeja. Laivaston koon kasvattamiseksi
Montmorency ehdotti myös kannustimia, kuten päällystön palkkauksen parantamista
ja ylimääräisten palkkioiden maksamista laivanrakennuttajille.
Montmorencyn kaikkein radikaalein politiikka kohdistui siihen Euroopan
vesillä vakiintuneeseen käytäntöön, jonka mukaan useimpien valtakuntien laivat
kieltäytyivät tunnustamasta ja tervehtimästä Bourbonien valkoista lippua.
Englannin vesillä Bourbonien lippua ei saanut näkyä lainkaan. Tähän töykeyteen
tuli vastata samalla tavalla, Montmorency julisti. Kun kuninkaallinen
valtaneuvosto vuonna 1617 hyväksyi Montmorencyn ehdotuksen, tarkoitti se
käytännössä sitä, ettei vieraan lipun alla purjehtinut alus voinut kuljettaa
merirahtia yhdestä Ranskan satamasta toiseen.
Richelieu vaikuttaa iskeneen silmänsä Montmorencyn arvovaltaiseen
amiraalinvirkaan jo heti noustuaan Ranskan pääministeriksi elokuussa 1624. Joskus
vuoden 1625 aikana Richelieu laati pitkähkön muistion, jossa hän pohti merivoiman
merkitystä Ranskan strategisten etujen suojelemisessa ja edistämisessä. Merellisen
sotavoiman kasvattaminen ei ollut välttämätöntä ainoastaan kauppamerenkulun
suojelemiseksi barbareskimerirosvoilta ja Ranskan rannikoiden puolustamiseksi espanjalaisia
vastaan, vaan myös ”Ranskan kruunun arvovallan ja kunnian säilyttämiseksi
maailman silmissä.” Samana vuonna käynnistynyt kapinallisten hugenottien
tukikohtanaan käyttämän La Rochellen satamakaupungin saarto Biskajanlahden
rannikolla olikin antanut syytä huoleen laivaston taistelukyvystä, Montmorencyn
viimeaikaista uudistuksista huolimatta. Ranskan kruunu ei ollut saanut
Biskajanlahdella kokoon edes kymmentä sota-alusta, joten Ludvig XIII oli
joutunut pyytämään Alankomaiden tasavallalta apua merisodankäyntiinsä.
Ranskalaisten ja alankomaalaisten yhteinen laivasto Biskajanlahdella käsitti
lopulta 29 täysikokoista sotalaivaa (joista 20 alankomaalaista), mutta
kapinallisilla hugenoteilla oli yhä käytössään kymmenen laivaa enemmän. Osa
hugenottien laivoista oli tunnustettavasti sotalaivoja pienikokoisempia
aluksia, mutta myös niistä oli suurta sotilaallista hyötyä polttolaivoina,
kuten hugenottien menestykset meritaisteluissa ranskalaisia ja alankomaalaisia
vastaan osoittivat.
Richelieu otti ensimmäisen konkreettisen askeleen kohti Ranskan
laivastovoiman hallintaa lokakuussa 1626, jolloin Ludvig XIII nimitti hänet
”Ranskan merenkulun ja kaupankäynnin suurmestariksi, johtajaksi ja
ylitarkastajaksi” (grand maître, chef et surintendant général
de la navigation et commerce de France). Osana vuoden 1626
kuninkaallista ediktiä, joka määräsi osan suuraateliston omistamista linnoista
purettaviksi tai hävitettäviksi, myös Ranskan amiraalin tehtävät siirrettiin
kuninkaalliselle keskushallinnolle, tarkoittaen siten Richelieun uutta virkaa. Ranskan
sääty-yhteiskunnassa valtionvirka katsottiin kuitenkin myös eräänlaiseksi
yksityisomaisuudeksi, mistä syystä Montmorencya ei voitu erottaa noin vain.
Vuonna 1627 Pariisin parlamentti, joka toimi Richelieun painostuksesta, osti
Montmorencyn ulos amiraalin virastaan 200 000 livren hinnalla.
Richelieu oli sulattanut
oman suurmestarin virkaansa aiemmin niin mahtavan Ranskan amiraliteetin, mutta kardinaalin
laivastomonopolin tiellä oli vielä Välimeren rannikkoa hallinnut Levantin
amiraali (amiral de Levant) sekä Välimeren kaleerilaivastoa komentanut
kenraali (général des galères). Edellisen aseman haltija oli Guisen
herttua Charles de Lorraine, eräs Ranskan mahtavimmista aatelisista, jonka
mielestä Levantin amiraliteetti oli erottamaton osa hänen rooliaan Provencen
kuvernöörinä. Jälkimmäistä virkaa hallinnoi Pierre de Gondi, joka puolestaan piti
kaleerikenraalin virkaa sukunsa perintönä, omaisuutena ja yksinoikeutena. Näiden
kahden savustaminen ulos viroistaan ei osoittautunut Richelieulle helpoksi.
Guise vastusti Aix’n
parlamentin ja Provencen säätyjen tukemana kaikkia kardinaalin yrityksiä
ulottaa omaa virkavaltaansa Levantin amiraliteetin toimialueelle. Kun Richelieu
tarjosi herttualle rahaa tämän virasta, Guise vaati pilkallisesti 900 000
livren mieletöntä summaa. Vuosikausien neuvottelujen ja juonittelujen jälkeen
Guise lopulta kompastui omiin jalkoihinsa otettuaan vuonna 1630 osaa
Richelieuta vastaan suunnattuun palatsivallankaappauksen yritykseen, joka
tunnettiin myöhemmin ”narrien päivänä” (Journée des Dupes). Vallankaappausyrityksen
epäonnistuttua Guise pakeni Italiaan, minkä seurauksena Levantin amiraalin
virka jäi tyhjäksi. Kahta vuotta myöhemmin Richelieu sai Provencen säädyt
vihdoin tunnustamaan suurmestarin toimivallan kattavan myös Välimeren rannikon,
jolloin Levantin amiraalin virka sulautui osaksi Richelieun valtaa.
Gondi, joka käytännössä johti Marseillen satamaa lippulaivansa La Réalen
kannelta, aavisti historian tuulten suunnanvaihdoksen Guisea paremmin, ja
suostui lopulta myymään Richelieulle kaleerikenraalin virkansa ja sen mukana
kulkeneen Île d’Or’n markiisikunnan 560 000 livren huomattavasta summasta
vuonna 1635.
Ranskan sotalaivasto ja
kauppamerenkulku oli täysin Richelieun käsissä vuosien 1635 ja 1642 välillä. Uuden
Ranskan eli Quebecin siirtomaahallinnon saralla Richelieu jäljitteli
Alankomaiden kahta Intian kauppakomppaniaa, kun hän vuonna 1627 lakkautti
Montmorencyn aiemman monopolikauppakomppanian ja perusti sen tilalle uuden osakeyhtiön,
joka tunnettiin vaihtoehtoisesti nimillä Compagnie de la Nouvelle-France tai Compagnie
des Cent-Associéz. Sadan osakkaan yhteenliittymän tehtävinä oli edistää Uuden
Ranskan siirtokuntien uudisasutusta ja elinkeinoelämää. Tämän lisäksi yhtiöllä
oli kahden Alankomaiden Intian kauppakomppanian tavoin myös selkeästi
sotilaallinen ulottuvuus, kuten saatamme lukea komppanian kuninkaallisesta perustamiskäskystä.
Komppania velvoitettiin rakennuttamaan itselleen laivoja, ”jotka aseistetaan ja
varustetaan niin sotaa kuin kaupankäyntiä varten.” Tätä velvoitetta silmällä
pitäen kauppakomppanialle myönnettiin oikeus valaa tykkejä ja varastoida
ampumatarvikkeita keskuspaikassaan Morbihanin lahden satamissa.
Laivastopolitiikan
saralla Richelieun keskeisenä saavutuksena on pidetty kuninkaallisen
valtaneuvoston alaisuudessa toimineen laivastoneuvoston (conseil de marine)
perustamista. Tämä neuvosto on joskus ymmärretty modernin laivastoministeriön
edelläkävijäksi, vaikkei se vaikuttanut olleen sellainen. Neuvoston sisäisistä
keskusteluista ei tiedetä paljoakaan lähdemateriaalin puutteiden vuoksi. Laivastoneuvosto
ei myöskään ollut mikään aivan uusi innovaatio, sillä sen edeltäjä vaikuttaisi
olleen 1500-luvulla kokoontunut conseil des prises. Edeltäjänsä tavoin
myös Richelieun laivastoneuvosto keskittyi pitkälti merellisen sotasaaliin jakamiseen.
Lisäksi neuvosto ja sen kuninkaallinen arvovalta toimivat jatkuvana
muistutuksena rannikkoprovinssien kuvernööreille ja yhteisöille siitä, että
kaikki Ranskan rannoille ajautunut hylkytavara kuului kruunulle, tai
tarkemminkin uudelle laivaston suurmestarille, Richelieulle. Tässä mielessä
laivastoneuvostolla oli merkittävä rooli kuninkaallisen arvo- ja päätäntävallan
laajentamisessa valtakunnan sisämaan keskuksesta perinteisesti sangen
itsenäisesti toimineille rannikkoalueille.
Richelieun näkyvin
saavutus laivastopolitiikan saralla oli eittämättä laivaston koon merkittävä
kasvattaminen. Vuonna 1625 ranskalaiset eivät kyenneet asettamaan edes kymmentä
laivaa La Rochellen kapinallisia hugenotteja vastaan, ja vielä kolme vuotta
myöhemmin laivastossa oli vain kaksitoista valtamerikelpoista sotalaivaa. La
Rochellen kukistamiseksi Ranska joutui jopa neuvottelemaan arkkivihollisensa
Espanjan kanssa neljänkymmenen sota-aluksen vuokraamisesta hugenotteja vastaan.
Seuraavan vuosikymmenen aikana Richelieun määrätietoinen panostus laivaston resursseihin
alkoi kuitenkin kantaa hedelmää, ja kardinaalin kuollessa vuonna 1642 Ranskalla
oli jopa 63 valtamerikelpoista sotalaivaa ja 22 kaleeria. Laivojen lukumäärässä
laskettuna Ranska kuului tuolloin eurooppalaisten merimahtien ylempään
keskikastiin.
Toisin kuin Ranskan
kansallismielinen ja valtiota ihaileva historiankirjoitus halusi pitkään
muistella, Richelieun perintö Ranskan merimahdin perustajana jäi lopulta
lyhytaikaiseksi ja nimelliseksi. Sotalaivojen lukumäärä ei enää kasvanut vuoden
1642 jälkeen, vaan suunta kääntyi päinvastaiseksi seuraavan reilun
vuosikymmenen ajaksi. Espanjaa vastaan käydyn sodan (1635–1659) pitkittyminen
johtui osaksi tästä Ranskan merellisen taistelukyvyn taantumisesta. Myös
Quebecin siirtokuntia hallinnoinut Compagnie des Cent-Associéz ajautui jo
alkutaipaleellaan vaikeuksiin, kun sen laivasto jäi englantilaisten
sotasaaliiksi St Lawrencen lahdella vuonna 1627. Yhtiön sata osakasta
menettivät katastrofissa 90 prosenttia sijoituksistaan, mistä suoneniskusta
yhtiö ei koskaan toipunut. Tultuaan täysivaltaiseksi hallitsijaksi vuonna 1663
uusi kuningas Ludvig XIV lakkautti ensi töikseen koko komppanian ja siirsi sen
kauppaoikeudet uudelle Ranskan Länsi-Intian kauppakomppanialle, tehden siinä
sivussa Quebecin siirtokunnasta kuninkaan itsensä hallinnoiman provinssin.
Grand maître, chef et
surintendant général de la navigation et commerce de Francen komea
virkatitteli ei vielä kuollut Richelieun mukana vuonna 1642. Richelieun sisarenpoika
Jean Armand de Maillé-Brézé jatkoi enonsa asemassa vuoteen 1646 saakka, jolloin
Ludvig XIV:n holhoojahallitusta johtanut kuningataräiti Anna Itävaltalainen
otti hoitaakseen virkaa itse. Kuningattaren jälkeen virka siirtyi Vendômen
herttuoille vuoteen 1669 asti. Tuolloin historia äkisti käänsi suuntaansa, kun
Ludvig XIV lakkautti laivaston suurmestarin viran ja palautti sen sotilaallisen
esimiesaseman Ranskan amiraalille. Vastuu laivaston hallinnosta ja
rahoituksesta delegoitiin uudelle instituutiolle, laivastoviraston sihteerille
(secrétaire d’État à la marine). Monin tavoin näytti siltä, kuin
Richelieun laivastoa ei olisi koskaan ollutkaan.
Taistelulaiva Richelieun sotaura oli kuin paraabeli nimikkohenkilönsä perinnöstä Ranskan merimahdin uudistajana. Richelieu saatiin taistelukykyiseksi vasta huhtikuussa 1940, vain muutamaa kuukautta ennen Saksan länsirintaman salamasotaa ja Ranskan kolmannen tasavallan romahtamista. Välttääkseen taistelulaivan joutumisen vihollisen sotasaaliiksi Richelieun komentaja Marzin suuntasi laivan Brestistä ulkomerelle ja purjehti Dakarin satamaan Ranskan Senegalissa. Koska Senegalin siirtokunta vannoi uskollisuutta Saksan kanssa liittoutuneelle Vichyn regiimille, myös Richelieu siirtyi osaksi uuden hallinnon merivoimia. Kesällä ja syksyllä brittien kuninkaallinen laivasto käynnisti sarjan sotilaallisia operaatioita Dakarin satamaa vastaan, jolloin myös Richelieu joutui brittien tulilinjalle. Tuolloin Richelieu vaurioitui lievästi torpedon ja tykistön osumista ja pysyi poissa palveluksesta pitkälle vuoteen 1941 saakka. Seuraavana vuonna Ranskan Afrikan sotilashallinto vaihtoi jälleen puolta ja ryhtyi tunnustamaan ns. Vapaan Ranskan värejä. Richelieu ei kuitenkaan heti ottanut osaa Välimeren tai Euroopan sotilasoperaatioihin, sillä alus lähetettiin Yhdysvaltoihin kunnostettavaksi ja modernisoitavaksi. Talvella 1944 Richelieu vihdoin palasi palvelukseen operaatiossa, jossa liittoutuneet yrittivät tuloksetta houkutella saksalaisia risteilijöitä ja taistelulaiva Tirpitziä ulos Norjan vuonoista. Aivan sodan lopulla Richelieu palveli Kaakkois-Aasian vesillä, missä sen taistelutoimet rajoittuivat ilmatorjuntaan. Suurista odotuksista huolimatta Richelieu saavutti sodassa vain vähän. Sodan jälkeen Richelieu toimi Välimerellä Ranskan laivaston koululaivana. Tammikuussa 1968 Richelieu teki viimeisen matkansa Genovaan, missä se purettiin ja myytiin romumetalliksi. Ranskan laivasto oli jo tuossa vaiheessa hylännyt taistelulaivat muinaisjäänteinä ja keskittynyt merisodankäynnin tulevaisuuteen, lentotukialuksiin ja ydinkäyttöisiin sukellusveneisiin.
Richelieun nimi jäi toistamiseen
osaksi Ranskan laivastohistoriaa.
Lähteet ja kirjallisuus:
M.
Avenel, toim., Lettres, instructions diplomatiques et papiers d’état du
Cardinal de Richelieu: 1624–1627, ii (Pariisi: Imprimerie Impériale, 1856),
163–166, päiväämätön 1625, réglement pour la mer.
Francis J. Bowman, ’The European
Naval Situation during the Thirty Years’ War’. Pacific History Review, Vol.
2, No. 2 (June 1933).
Carl J. Burckhardt, Richelieu:
Behauptung der Macht und Kalter Krieg (München: Georg D. W. Callwey, 1965).
Jules Caillet, L’Administration
en France sous le ministère du Cardinal de Richelieu, ii (Pariisi: Librairie
Académique, 1863).
Alan James, The Navy and
Government in Early Modern France, 1572–1661 (Suffolk: The Boydell Press,
2004).
John Jordan ja Robert Dumas, French
Battleships 1922–1956 (Barnsley: Seaforth Publishing, 2009).
Mercure
François, xi (Pariisi:
Jean & Estienne Richer, 1626).
Mercure
François, xii
(Pariisi: Jean & Estienne Richer, 1627).
Ch. de la Roncière, ’Richelieu
et la centralisation de l’autorité maritime’. Nouvelle revue historique de
droit français et étranger, Vol. 33 (1909).
Victor-L. Tapié, France in
the Age of Louis XIII and Richelieu (Lontoo: Macmillan, 1974).
Kuriositeettina olisi voinut mainita, että toinen Ranskan lentotukialuksista taitaa olla nimeltään Richelieu. Nykyaikana lentotukialukset edustavat tuota arvovallan ja kunnian säilyttämiseksi maailman silmissä -ominaisutta tai nykykielellä voiman projisoimista. Tuleva aika näyttää, onko niillä tositoimissa merkitystä vai onko mahti ohjuksissa ja sukellusveneissä.
VastaaPoistaKuvattuna aikana sotalaivasto edusti todellista valtion mahtia siinäkin mielessä, että laivamatojen syödessä puulaivan muutamissa vuosikymmenissä pilalle, sotalaivat piti määrävälein uusia, mistä syystä laivasto oli aselajeista kallein.
Mistä syystä Ranska ei rikkaudestaan huolimatta pystynyt samaan väestöltään ja varoiltaan köyhemmältä Englannilta meriherruutta? Oliko ainoa syy se, että se pystyi keskittymään laivastoonsa?
Ranskan kävi vuosien 1635 ja 1659 välillä tauotonta maasotaa Habsburgeja vastaan kahdella, kolmella tai useammallakin rintamalla samanaikaisesti, mikä söi aivan jäätävän määrän sodankäynnin resursseja. Asiaa ei juuri auttanut se, että rakenteellisista syistä (viranmyynti, veronvuokraus, korruptio) veronkanto ja kruunun menojen rahoitus olivat tuona aikana aivan retuperällä. Toki olisi saattanut olla sodankäynnin kannalta tuloksekkaampaa panostaa sotalaivoihin kuin passe-volantteja täynnä olleisiin haamurykmentteihin. Mutta näin ei tehnyt oikeastaan edes Richelieu.
VastaaPoistaMistä syystä Ranska ei rikkaudestaan huolimatta pystynyt samaan väestöltään ja varoiltaan köyhemmältä Englannilta meriherruutta?
PoistaOikeastaan ajattelin pidenpää ajanjaksoa aina Ranskan suureen vallankumoukseen saakka. Edes mahtava ja sotaisa Ludvig XIV, joka mobilisoi Ranskan voimavarat ainutlaatuisella tavalla, ei saanut laivastoaan Englannin veroiseksi. Myöhemmin 1700-luvun seitsenvuotisessa sodassa Ranska menetti siirtomaitaan tuon laivastoheikkeuden vuoksi.